Instalacja wideo

KARA I ZBRODNIA

Kara i zbrodnia, kadr wideo

KARA I ZBRODNIA

Instalacja wideo

2002

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

OPIS TECHNICZNY

 

Siedmiokanałowa instalacja wideo (kolor), loop, 4:3 PAL, czas: 1 kanał (trailer) – 2’35”, 2 kanał – 1 59’33”, 3 kanał – 1 57’05”,  4 kanał – 1 51’29”, 5 kanał – 1 56’44”, 6 kanał – 1 45’52”, 7 kanał – 2’17”, dźwięk, wersja językowa: polski.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

DEMO

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

OPIS

Tytuł pracy, „Kara i Zbrodnia”, jest parafrazą tytułu powieści Dostojewskiego, w której wina Raskolnikowa rodzi konieczność kary i rozgrzeszenia. U Kozyry akt destrukcji sam w sobie jest karą. Praca, w której artystka bada stronę zachowań oraz zainteresowań mężczyzn prezentowana jest na dwóch dużych ekranach i pięciu monitorach kineskopowych. Kozyra pokazuje w tej instalacji grupę zamaskowanych mężczyzn, zaangażowanych w działania paramilitarne. Używają oni prawdziwej broni i materiałów wybuchowych, a same działania nie są dla uczestników jedynie hobby, ale autentyczną pasją, która objawia się w sposób pierwotny i atawistyczny. Artystka dokumentuje działania grupy z jednej strony mogącej przypominać niewinne zabawy w wojnę z czasów dzieciństwa, a z drugiej poprzez rzeczywiste niebezpieczeństwo powodowane użyciem oryginalnej broni, pocisków i materiałów wybuchowych — bardziej aktualne operacje militarne. Uczestnicy zasłaniają twarze maskami pin-up girls i playboy models, co z jednej strony może łagodzić efekt niebezpieczeństwa i strachu bez odbierania autentyczności oraz dokumentalnego charakteru projektu, z drugiej — może potęgować poczucie zagrożenia i absurdu, któremu przygląda się widz: uczestnik zdarzeń.

Magda Sawon

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

INFORMACJE DODATKOWE

  • W 2003 roku jeden z polskich tabloidów wykorzystał kadry z filmu na okładce dając tytuł „Unabomberzy grasują po Polsce”. Tekst zamieszczony w środku dotyczył tego w jaki sposób młodzi, bogaci ludzie spędzają czas wolny.
  • W pracy pojawiają się nawiązania do cyklu rycin Francesco Goyi „Okrutności wojny”. Zobacz inne odwołania Kozyry do klasyków sztuki: „Łaźnia – Ingres, Rembrandt, „Olimpia – Manet.
  • Pracami „Kara i zbrodnia” i „Chłopcy Katarzyna Kozyra zadebiutowała w 2002 r. w nowojorskich galeriach komercyjnych — Postmasters Gallery.
  • W 2012 roku podczas wystawy Katarzyny Kozyry. Master of Puppets w Dusseldorfie praca w wersji okrojonej była prezentowana na fasadzie budynku Schmela Haus, Kunstsammlung Nordrhein Westfalen od strony ulicy. Zarejestrowany dźwięk z pracy był słyszalny, a projekcja trwała 24h przez 4 miesiące.
  • Praca znajduje się w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

ZOBACZ WIĘCEJ

 

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Podziękowania za współpracę zechcą przyjąć:

Grzegorz Kowalski, Jacek Malinowski, Mirek Szewczyk, Artur Żurawski.

 

Produkcja:

Postmasters Gallery, Nowy Jork,

Katarzyna Kozyra.

 

Praca powstała dzięki wsparciu mamy Kozyry, Alicji.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________