Seria wydarzeń artystycznych

THE MIDGET GALLERY

The Midget Gallery in Berlin, photo: Marcin Oliva Soto

THE MIDGET GALLERY

Seria wydarzeń artystycznych

2006-2008

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

OPIS TECHNICZNY

Jednokanałowa projekcja wideo ze slajdami (kolor), loop, 4:3 PAL, dźwięk, wersja językowa: polski, napisy: angielski

Serie fotografii kolorowych: Ela Białkowska i Marcin Oliva Soto, rozmiar różny, lambda na dibondzie przykryte plexi 3mm, copyright: Katarzyna Kozyra

The Midget Gallery Squats The 4th Berlin Biennale, 23-25.03.2006;

The Midget Gallery Goes to Frieze Art Fair, 11-15.10.2006;

The Midget Gallery Is Invited To An Art Fair (Liste, Bazylea), 12-17.06.2007;

The Midget Gallery Goes To Art Basel To Buy An Artwork, 12-17.06.2007,

The Midget Gallery Buys An Artwork By E-mail, 20.06.2007 – 11.06.2008,

Ist Midget Biennale, 3-6.04.2008.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

DEMO

 

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

OPIS

Po najeździe na budapeszteńskie łaźnie, po nauce śpiewu operowego, striptizu, makijażu, po występnie w nocnym klubie i po wzięciu udziału w filmowej baśni w roli królewny, Kozyra postanowiła spełnić swoje kolejne marzenia, choć poza cyklem „W sztuce marzenia stają się rzeczywistością”. Marzenia związane z karierą zawodową. Artystka wzięła udział w najbardziej modnych imprezach sztuki współczesnej 2006 roku: w berlińskim biennale oraz we Frieze Art Fair. Niezaproszona wtargnęła tam wraz z grupą karzełków, przebranych w bawarskie stroje, którzy jako the Midget Gallery przedstawiali na małych, przyczepionych do pleców ekranach film z cyklu „W sztuce marzenia stają się rzeczywistością” — „Opowieść zimowa” . Proponowali również nabycie przez Internet dzieł Kozyry w formie pocztówek z serii. O ile artystyczne instytucje wciągnęły już prowokacje i ataki artystów w swój schemat działania, o tyle system rynkowy sztuki wciąż traktuje sam siebie ze śmiertelną powagą. Pewnie dlatego the Midget Gallery wyrzucona została z Frieze Art Fair już po dwudziestu minutach i to przez samego dyrektora imprezy.

Niespodziewanie po incydencie w Londynie, The Midget Gallery zostało zaproszone do wzięcia udziału w targach Liste w Bazylei. Grupa skorzystała z tej możliwości i publicznie (oraz legalnie) grała w karty z podobiznami Kozyry. Przy okazji The Midgets zajrzało na odbywające się w tym samym czasie Art Basel, aby tam spróbować kupić sobie sztukę.

Kolejnym krokiem – w rozwijającej się działalności i karierze Galerii – był zakup pracy Richarda Jacksona. Wielki kolekcjoner, Dakis Ioannou, ze szczodrością prawdziwego mecenasa sztuki, wręczył karłom dwadzieścia tysięcy dolarów, prosząc, by kupiły dzieło do jego kolekcji.
Zadanie okazało się trudniejsze, niż przewidywały Midgety: niełatwo jest sprzedać, ale kupować jeszcze trudniej. Prace oferowane przed profesjonalnym pokazem były zbyt drogie lub nie dało się ich wziąć ze sobą do domu. Karły nie zdołały w końcu nic kupić. Coś jednak udało im się osiągnąć: dwukrotnie bezwiednie wybrały do potencjalnego zakupu pracę tego samego artysty [Richarda Jacksona]. Ten zbieg okoliczności doprowadził do rozmowy z reprezentującą go galerią, która obiecała poprosić artystę, by stworzył dzieło warte mniej niż dwadzieścia tysięcy dolarów.

 

Artystą, który najbardziej spodobał się The Midget Gallery na Art Basel był ten, który zrobił kaczkę siedzącą w wannie. Karły byłyby szczęśliwe, mogąc kupić same jej nogi, a choćby nawet jedną. Po ponadrocznych rozmowach przez telefon i wymianie e-maili z artystą i reprezentującą go galerią, artysta zgodził się stworzyć pracę za mniej niż dwadzieścia tysięcy dolarów, a nawet postanowił zrobić Karłom niespodziankę. Karły były niezwykle podekscytowane tą zapowiedzią, spodziewając się, że otrzymają wymarzone nogi kaczki. Niestety. Kiedy otworzyły przesyłkę, była to cała kaczka, ale malutka: miniaturowa kaczka wykonana na Tajwanie.

Po doświadczeniu biennale i rynku sztuki, co jeszcze mogły zrobić Karły z The Midget Gallery? Jedyne, co im pozostało, to zorganizować własne biennale. Zdeterminowane, by dotrzeć na sam szczyt świata sztuki, Karły postanowiły stworzyć największe biennale na świecie,
Ist Midget Biennale pokazujące, jak głosi podtytuł, sztukę od „jaskiń po Art Basel i e-flux”. W gruncie rzeczy jest to wielka podróż przez sztukę ostatnich tysiącleci,
a jednocześnie nowatorska względem rynku sztuki propozycja— ostatnia część podtytułu brzmi „Trzecia droga do komunizmu”.
Zaproszono wielu artystów z różnych krajów i z ostatnich lat: od Jeffa Koonsa po Damiena Hirsta, od Maurizio Cattelana po Cindy Sherman, od Mariny Abramovic po Paula McCarthy’ego i od Takashi Murakamiego po Olafura Eliassona. Wszyscy zostali umieszczeni w malowidle ściennym, wielkim fresku historii sztuki i ludzkości. Pośród nich jest również Katarzyna Kozyra i chociaż wciąż może ona temu zaprzeczać, wielu uważa ją za prawdziwą inspiratorkę działań The Midget Gallery.

Dodatkowa działalność the Midget Gallery obejmowała wydawanie własnego czasoposma on-line, komunikatów prasowych, produkcję pocztówek, serii specjalnie przygotowanych gadżetów: stemple, karty do gry, chorągwie oraz wizytówek. Karły przeszły drogę od amatorów do zawodowców.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

INFORMACJE DODATKOWE

  • Katarzyna Kozyra. The Midget Gallery. Berlin, Auguststrasse, March 23th – 25th, 2006, PRESS RELEASE

     

  • Katarzyna Kozyra. The Midget Gallery Goes to Frieze. London, Regent’s Park, October 11th – 15th, 2006, PRESS RELEASE

     

  • Katarzyna Kozyra. The Midget Gallery goes to Art. Basel to buy an artwork, Basel, June 12th, 2007, PRESS RELEASE

     

  • 1st Midget Biennale. From the Caves to Art. Basel and e-flux. The Third Way for Communism, Belin, Mariannenplatz 1, April 3rd-6th, 2008, PRESS RELEASE

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

ZOBACZ WIĘCEJ

 

Ela Białkowska, Fabio Cavallucci, Richard Cobelli, Joanna Kiliszek, Kama Kowalska, Marcin Oliva Soto.

 

Produkcja:

Galeri Image, Arhus, Katarzyna Kozyra.