LOU SALOME
2005
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
OPIS TECHNICZNY
Jednokanałowa projekcja (kolor), 4:3 PAL, dźwięk:
Pojawienie się jako Lou Salomé: 3’30”, wersja językowa: niemiecki
Lou Salomé A Roma Teatro di Cani: 5’22”.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
DEMO
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
OPIS
Film Lillany Cavani „Pomiędzy dobrem i złem” oraz zdjęcie Lou Salomé – przyjaciółki artystów, femme fatal powożącej wózkiem zaprzężonym w Nietzschego i Paula Ree, z którymi żyła przez jakiś czas w trójkącie, stały się punktem wyjścia dla wideo oraz serii zdjęć zrealizowanych przez Kozyrę. Pracę zrealizowano w ogrodach i pałacu Schwarzenberg w Wiedniu. W interpretacji Kozyry tresurze są poddawani Nietzsche i Rilke (którego Lou Salomé również znała), a właściwie aktorzy – tancerze w maskach psów, lecz z wyrazistymi i rozpoznawalnymi rysami filozofa i poety. Projekt z Lou Salomé powstawał w czasie, gdy Kozyra realizowała „W sztuce marzenia stają się rzeczywistością”, widoczne jest zatem wzajemne przenikanie się obu projektów. O ile jednak „W sztuce…” to Kozyra jest materiałem – lalką – zabawką w rękach kształtujących ją Glorii Viagry i Maestra, to w „Pojawieniu się…” gra rolę dominy całkowicie panującej nad mężczyznami – psami. Napisom końcowym towarzyszy nucona przez Kozyrę aria Królowej Nocy z „Czarodziejskiego fletu” Mozarta.
W tym samym roku Kozyra zorganizowała performance z udziałem psów we Włoszech. Na występ artystki „Lou Salomé a Roma” do Teatro Universale, w ramach festiwalu teatralnego Romaeuropa, zaproszeni zostali przede wszystkim widzowie z psami; jako honorowi goście nie płacili za bilety i mogli zajmować najlepsze miejsca naprzeciwko sceny. Zgormadzonej publiczności najpierw zostało pokazane zrealizowane w Wiedniu wideo, „Pojawienie się jako Lou Salomé”, wzbogacone o sceny, w których Lou, Rilke i Nietzsche zwiedzają główne punkty turystyczne Rzymu. Następnie – już na żywo – na scenie odbył się pokaz tresury Rilkego i Nietzschego, wykonany przez Lou Salomé. Pokaz przerywany był przez kelnerów krążących wśród publiczności i rozdających na srebrnych tacach smakołyki dla psów, przez kamerzystów nagrywających akcję oraz przez same czworonogi zaniepokojone harmidrem i mieszanką zapachów. Przedstawienie rozgrywało się więc zarówno na scenie, jak i na widowni.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
INFORMACJE DODATKOWE
-
W pierwotnym zamyśle Kozyry rolę Nietzschego-psa i Rilkego-psa mieli grać, znani z cyklu „W sztuce marzenia stają się rzeczywistością”, Gloria Viagra oraz Maestro.
-
„Pojawienie się jako Lou Salomé” zostało przygotowane na potrzeby wystawy „Teatr Niemożliwy” w Kunsthalle w Wiedniu.
-
„Pojawienie się jako Lou Salomé” znajduje się w kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie oraz Fundacji Sztuki Polskiej ING
- W 2019 roku praca „Pojawienie się Lou Salome” razem z pracą Natalii LL została podana cenzurze i była usunięta z wystawy w Muzeum Narodowym w Warszawie na polecenie ministerstwa kultury Polski.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ZOBACZ WIĘCEJ
-
“Katarzyna Kozyra, In Art Dreams Come True”, Hatje Cantz 2007.
-
“Katarzyna Kozyra. Performances. In der Kunst werden Träume wahr”, DAAD Berliner Künstlerprogramm, Berlin 2007.
-
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Podziękowania za współpracę zechcą przyjąć:
Roberto Carotenuto, Marianne Greber, Radek Hewelt, Alian Lepore, Giovanni Magnarelli, Andrea De Paolis, Frans Poelstra, Bernhard Riff, Mirek Szewczyk, Rafał Wawrzeniecki.
Produkcja:
Kunsthalle Wiedeń, Romaeuropa Festival, Schwarzenberg Pałac i ogrody, Wiedeń, Instytut Polski w Rzymie,
Teatro Palladium, Università Roma Tre.