LORDS OF THE DANCE
Instalacja wideo
2002
______________________________________________________________________________________________________________________
OPIS TECHNICZNY
Siedmiokanałowa instalacja wideo (kolor), loop, 4:3 PAL, czas: 1 kanał – 5’55”, 2 kanał – 2’53”, 3 kanał – 5’33”, 4 kanał, audio fx – 4’19”, 5 kanał, audio muzyka -10’38”, 6 kanał – 2’23”, 7 kanał, audio – 6’35”, dźwięk.
______________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________
DEMO
______________________________________________________________________________________________________________________
OPIS
Instalacja składa się z siedmiu ekranów, na których są wyświetlane zapętlone fragmenty filmów różnej długości. Z tłumu motocyklistów wyłania się para mężczyzn, głównych bohaterów, którzy są pokazywani symultanicznie na wszystkich monitorach. Mężczyźni wykonują serię ćwiczeń akrobatycznych. W zamyśle artystki chodziło o to, żeby nie tracąc ze sobą kontaktu, transformowali układ w ten sposób, aby co rusz powstawała inna rzeźba pomnikowa. Tym, co wyróżnia parę sportowców jest ich pomalowana na złoto skóra, ciało zakryte jedynie majtkami i kaski na głowach do których przymocowane są kamery. Na ekranach widzimy zarówno zbliżenia, jak i pełne kadry. Obrazy na monitorach układają się w sekwencję ukazującą akrobatów w różnych pomieszczeniach, przyjmujących pozy przypominające bohaterów pomników, męskich idoli czy wojowników. Kozyra w tej pracy, patrząc z pozycji feministycznej, wykorzystuje szereg klisz zakodowanych w kulturze, odwołując się do obrazów i wyobrażeń męskości obecnych w naszej codziennej rzeczywistości.
______________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________
INFORMACJE DODATKOWE
-
Kadry i zbliżenia nagrane na kamerach przymocowanych do kasków stały się inspiracją dla Kozyry do rozpoczęcia prac nad serią „Faces”.
-
Celowo tandetny tytuł projektu nawiązuje do musicalu o tym samym tytule.
-
Praca ta zapoczątkowała wieloletnią współpracę Kozyry z Anią Godowską w wyniku której powstały później projekty o charakterze taneczno-choreograficznym.
______________________________________________________________________________________________________________________
ZOBACZ WIĘCEJ
- „Katarzyna Kozyra, Casting”, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2010.
- „Katarzyna Kozyra”, Galleria Civica di Arte Contemporanea, Trento 2004.
-
Lords of the Dance, Museo Nacional Centro del Arte Reina Sofia 2002.
-
______________________________________________________________________________________________________________________
Podziękowania za współpracę zechcą przyjąć:
Anna Godowska, Marcin Grabicki, Julia Leopold, Ewa Kaczorowska, Gabriela Maciejowska, Krystyna Muszyńska, Dariusz Nowak, Mirek Szewczyk, Hanna Wróblewska, Mieszko Zieliński, Artur Żurawski
Produkcja:
Museo Nacional Centro de Arte Renia Sofia.
Praca powstała dzięki wsparciu mamy Kozyry, Alicji.