KOBIETY CZEKAJĄ
Seria wielkoformatowych fotografii barwnych
1994 – 1998
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
OPIS TECHNICZNY
Fotografie barwne, rozmiar: 85 x 102 cm lub 150 x 200 cm
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
DEMO
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
OPIS
„Kobiety czekają” znamienna to praca przejściowa – fenomen jej polega na tym, że doskonale widać w niej pokłosie „Olimpii” (1996) i zapowiedź „Święta wiosny” (1999-2002), prac tak od siebie różnych. Fotografie ukazują charakterystyczne modelki w różnych pozach, na planie zbliżonym do kompozycji znanej z „Olimpii”, na tle wykorzystanym w „Święcie wiosny”. Zaskakująca wyjątkowość modelek polega na tym, że są to kobiety starsze, zdeformowane, tak jak w „Olimpii”, Kozyra w tej pracy pokazuje te „Inne”. To początek zainteresowania autorki starością, przemijaniem, formami i kształtami, możliwościami ludzkiego ciała, i ciałem jako kostiumem oraz ograniczeniami jakie ono narzuca. Jest to początek zainteresowań, który przyszedł po realizacji „Piramidy zwierząt”, których apogeum zostanie osiągnięte w „Święcie wiosny” – pracy na wskroś o charakterze wanitatywnym. Tu nieruchoma, zastygła w danej pozie postać (wymusza to technika fotografii) przedstawiona została na krystalicznie białym tle. Zredukowano wszystkie niepotrzebne elementy tak, aby wzrok widza koncentrował się na wprost prezentowanej postaci, na detalach jej ciała, skóry, kształtach, marszczeniach i zagięciach, brudach i znamionach, urodzie i szkaradności.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
INFORMACJE DODATKOWE
- Prace nad tą serią rozpoczęły się w 1994 roku. Przez długi czas Kozyra nie mogła skończyć tej serii.
- W serii udział wzięły cztery kobiety i jeden mężczyzna.
- W wyniku wykonanych sesji fotograficznych do cyklu „Kobiety czekają”, powstał film „Krzesło”.
- Końcowe sesje były zaaranżowane w związku z realizacją filmu telewizyjnego Grażyny Bryżuk „Skandalistka Kasia K.”, która wynajęła modelki.
- Fotografie z serii znajdują się w kolekcji Muzeum Narodowego we Wrocławiu.
-
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ZOBACZ WIĘCEJ
- „Katarzyna Kozyra, Casting”, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2010.
-
-
-
- ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Podziękowania za współpracę zechcą przyjąć:
Grażyna Bryżuk oraz wszystkie modelki.
Praca powstała dzięki wsparciu mamy Kozyry, Alicji.