KARA I ZBRODNIA
Instalacja wideo
2002
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
OPIS TECHNICZNY
Siedmiokanałowa instalacja wideo (kolor), loop, 4:3 PAL, czas: 1 kanał (trailer) – 2’35”, 2 kanał – 1 59’33”, 3 kanał – 1 57’05”, 4 kanał – 1 51’29”, 5 kanał – 1 56’44”, 6 kanał – 1 45’52”, 7 kanał – 2’17”, dźwięk, wersja językowa: polski.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
DEMO
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
OPIS
Tytuł pracy, „Kara i Zbrodnia”, jest parafrazą tytułu powieści Dostojewskiego, w której wina Raskolnikowa rodzi konieczność kary i rozgrzeszenia. U Kozyry akt destrukcji sam w sobie jest karą. Praca, w której artystka bada stronę zachowań oraz zainteresowań mężczyzn prezentowana jest na dwóch dużych ekranach i pięciu monitorach kineskopowych. Kozyra pokazuje w tej instalacji grupę zamaskowanych mężczyzn, zaangażowanych w działania paramilitarne. Używają oni prawdziwej broni i materiałów wybuchowych, a same działania nie są dla uczestników jedynie hobby, ale autentyczną pasją, która objawia się w sposób pierwotny i atawistyczny. Artystka dokumentuje działania grupy z jednej strony mogącej przypominać niewinne zabawy w wojnę z czasów dzieciństwa, a z drugiej poprzez rzeczywiste niebezpieczeństwo powodowane użyciem oryginalnej broni, pocisków i materiałów wybuchowych — bardziej aktualne operacje militarne. Uczestnicy zasłaniają twarze maskami pin-up girls i playboy models, co z jednej strony może łagodzić efekt niebezpieczeństwa i strachu bez odbierania autentyczności oraz dokumentalnego charakteru projektu, z drugiej — może potęgować poczucie zagrożenia i absurdu, któremu przygląda się widz: uczestnik zdarzeń.
Magda Sawon
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
INFORMACJE DODATKOWE
- W 2003 roku jeden z polskich tabloidów wykorzystał kadry z filmu na okładce dając tytuł „Unabomberzy grasują po Polsce”. Tekst zamieszczony w środku dotyczył tego w jaki sposób młodzi, bogaci ludzie spędzają czas wolny.
- W pracy pojawiają się nawiązania do cyklu rycin Francesco Goyi „Okrutności wojny”. Zobacz inne odwołania Kozyry do klasyków sztuki: „Łaźnia” – Ingres, Rembrandt, „Olimpia” – Manet.
- Pracami „Kara i zbrodnia” i „Chłopcy” Katarzyna Kozyra zadebiutowała w 2002 r. w nowojorskich galeriach komercyjnych — Postmasters Gallery.
- W 2012 roku podczas wystawy Katarzyny Kozyry. Master of Puppets w Dusseldorfie praca w wersji okrojonej była prezentowana na fasadzie budynku Schmela Haus, Kunstsammlung Nordrhein Westfalen od strony ulicy. Zarejestrowany dźwięk z pracy był słyszalny, a projekcja trwała 24h przez 4 miesiące.
- Praca znajduje się w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ZOBACZ WIĘCEJ
- „Katarzyna Kozyra, Casting”, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2010.
- „Katarzyna Kozyra”, Galleria Civica di Arte Contemporanea, Trento 2004.
-
Wokół kolekcji. Magdalena Środa opowiada o pracy Katarzyny Kozyry „Kara i Zbrodnia”.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Podziękowania za współpracę zechcą przyjąć:
Grzegorz Kowalski, Jacek Malinowski, Mirek Szewczyk, Artur Żurawski.
Produkcja:
Postmasters Gallery, Nowy Jork,
Katarzyna Kozyra.
Praca powstała dzięki wsparciu mamy Kozyry, Alicji.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________