Wielkoformatowe fotografie barwne

WIĘZY KRWI

Więzy krwi, widok ekspozycji, fot. archiwum Katarzyny Kozyry

WIĘZY KRWI

Wielkoformatowe fotografie barwne

1995

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

OPIS TECHNICZNY

 

Cztery wielkoformatowe fotografie barwne

Komplet A: 200 x 200 cm każde zdjęcie

Komplet B: 100 x 100 cm każde zdjęcie

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

DEMO

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

OPIS

Cztery wielkoformatowe zdjęcia ułożone przeważnie w kształcie kwadratu, przedstawiają dwie kobiety, prywatnie siostry, z czego jedną z nich jest sama Kozyra, na tle symboli religijnych – krzyża i półksiężyca. Jak tłumaczy artystka w tekście z katalogu „Katarzyna Kozyra. Prace 1993-1998”: <WIĘZY KRWI> powstały w 1995 roku pod wpływem wydarzeń w byłej Jugosławii. Znak czerwonego czerwienią krwi krzyża i półksiężyca to symbole organizacji humanitarnych niosących pomoc człowiekowi. Realizując tę pracę, myślałam o symbolicznej metaforze bratobójczej rywalizacji i walki na tle ideologii religijnych i etnicznych.

Latem 1998 roku Kozyra została zaproszona do udziału w działalności Zewnętrznej Galerii AMS połączonej z programem Międzynarodowego Kongresu AICA (Association Internationale des Critiques d’art), polegającej na wykonywaniu i eksponowaniu w przestrzeni miejskiej billboardów (na wzór reklamowych) opracowanych przez artystów. Na swój plakat Kozyra wybrała dwa kadry z „Więzów krwi”. Ekspozycja zaplanowana była w październiku 1998 r., lecz z powodu wątpliwości natury prawnej została odłożona do połowy maja 1999 r,.

W 1999 roku powstały billboardy przygotowane na wystawę zorganizowaną przez Galerię Zewnętrzną AMS, która odbywała się na ulicach polskich miast: Warszawy, Poznania, Łodzi, Krakowa, Lublina, Katowic, Wrocławia, Szczecina i Trójmiasta. Praca Katarzyny Kozyry wywołała skandal. Billboardy pod wpływem protestów zostały ocenzurowane. Uznano je za obrazę uczuć religijnych oraz bezwstydne epatowanie nagością i okaleczonym ciałem. Nagie kobiety wraz z krzyżem i księżycem zostały zaklejone długimi białymi paskami.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

INFORMACJE DODATKOWE

  • W 2011 roku z okazji solowej, przekrojowej wystawy Kozyry w Muzeum Narodowym w Krakowie zrekonstruowano bilbord sprzed lat. Zdjęcia „Więzów krwi” stały się pretekstem do protestu przeciwko wystawie i Kozyrze, zorganizowanego przed siedzibą główną Muzeum w styczniu 2012 roku przez Krucjatę Młodych.
  • W 2012 roku na wystawę solową Katarzyny Kozyry w Dusseldorfie powstała specjalna kopia ekspozycyjna pracy. Praca – wg zamysłu artystki – została dostosowana do budynku, tzn. pocięta w kształt schodów. Obecnie znajduje się jako depozyt w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie.
  • Praca znajduje się m.in. w kolekcjach: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski oraz Galeria di Civica Trento.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

ZOBACZ WIĘCEJ

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Podziękowania za współpracę zechcą przyjąć:

Ewa Gorządek, Katarzyna Górna, Ewa Kozyra, Wojciech Krukowski, Krzysztof Malec, Robert Rumas, Piotr Rypson, Agata Smalcerz, Agnieszka Wołodźko, Fundacja Wyspa Progress.

 

Produkcja:

Powiększenia pierwszego kompletu zostały sfinansowane przez Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie.

 

Praca powstała dzięki wsparciu mamy Kozyry, Alicji.